پست، خدمات پستی و میل

واژه میل (Mail) و یا پست (Post)حاکی از یک مجموعه به منظور انتقال فیزیکی اسناد و سایر بسته های کوچک می باشد، از دیگر واژه های این خانواده می توان به کارت پستال، نامه و مرسوله های مربوط اشاره نمود. خدمات پستی می تواند خصوصی و یا عمومی باشد و از این جمله نیز می توان به قوانین و اصول دولتی دولت برای خصوصی و ایمن سازی خدمات خصوصی پست داخلی کشور اشاره نمود. از نیمه های قرن نوزدهم سیستم های بین المللی پستی به عنوان مونوپلی های دولتی ایجاد شدند و هزینه های این خدمات عموماً به صورت خرید برگه های معتبری تحت نام “تمبر” ایجاد می شد. البته خدمات پستی امروزی کشورها بسیار متفاوت و گسترده شده اند و تحت آژانس های پستی بین المللی و… به فعالیت خود ادامه می دهند. از نکات رایج و جالب خدمات پست این است که در هر شرایطی هیچ کشوری اجازه قطع خدمات پستی را ندارد، در نتیجه در بدترین دوران های امنیتی و یا جنگی هر کشوری تنها و بهترین راه ارتباطی مردم با یکدیگر و سایر جوامع استفاده از خدمات پست می باشد. نامه ها در عصرهای پیشین در انواع گوناگونی تهیه و منتقل می شدند، اولین پاکت نامه ها از لباس، پوست حیوانات و یا نوعی از پوشش های گیاهی تهیه می شدند.

maildowning

در مورد تاریخچه و پیدایش ایمیل که در سایر دانشنامه های Inbox.ir به تفصیل بررسی می گردد همین بس که ایرانیان و پارسیان در دوران هخامنشی با تأسیس خدمات چاپارخانه در کشور، نام خود را به عنوان اولین کشور خدمات پستی قابل اعتنای جهانی ثبت نمودند. البته خدمات متفاوت دیگری نیز برای ارسال و انتقال اطلاعات و اسناد وجود دارد که از این جمله می توان به خدمات تلگراف و تلفن در عصرهای پیشین و خدمات ایمیل در عصر ارتباطات و اطلاعات اشاره نمود که هر یک ویژگی ها و مزایای خاص خود را داشته و در پی رفع نقاط ضعف و مشکلات سایر خدمات پیشین خود بوده اند و هستند و بعضاً نیز به دلیل پیشرفت فناوری به تدریج فرآیندی محدود و متروک را در پیش گرفته اند که به طور مثال با پیشرفت علم رایانه و اینترنت امروزه می بینیم که اکثریت جوامع از خدمات ایمیل به منظور ارتباطات خود استفاده می کنند در حالی که خدمات تلگراف به نوعی به طور کلی از دایره کاربردی خدمات پستی خارج گشته است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *