ایران اولین بنیانگذار پست در جهان

ایران اولین بنیانگذار پست در جهان

ایران اولین بنیانگذار پست در جهان معرفی شده است و اولین ادعای ایجاد یک سیستم حقیقی پست در جهان از ایران باستان نشأت می گیرد. کسنوفون، فیلسوف و مورخ یونانی، این اختراع را به پادشاه پارسی، کورش کبیر استناد می دهد. نقل به مضمون گفته او اینچنین است که کورش کبیر قانونی بنا نهاد تا هر استانی در شاهنشاهی او باید مرسوله های ارسالی و دریافتی استان خود را مدیریت نموده و به شهروندان ارائه دهد و یا از آنان تحویل گیرد. همچنین از دیگر فعالیت او این بود که با کشورهای همسایه مذاکراتی در این باره انجام داد و جاده هایی را از شهر (روستا) (پست) در نزدیکی ارومیه در غرب ایران تا شهر Haka (هاکا) در شرق ایران ساخت تا امکان ارسال و دریافت این بسته های پستی میسر شود. برخی از سایر مورخان نیز این امر را به داریوش اول اختصاص داده اند و برخی منابع نیز امر پست را در ایران به زمانی خیلی دورتر در عصر آشوریان ارجاع می دهند و افرادی چون حمورابی و سارگن دوم را بنیان گذار این امر می دانند. البته خدمات ارسال یا میل اولین مأموریت این خدمات پستی نبوده است. این خدمات پستی به منظور ایجاد یک سیستم هوشمند جمع آوری اسناد و اطلاعات طراحی گشت که بعدها تحت عبارت angariae شناخته شد. امروزه واژه angariae نشانگر نوعی از سیستم های مالیاتی می باشد.

 مجموعه خدمات ایرانیان به اینصورت تعریف شده بود که ایستگاه هایی با نام (چاپارخانه) تعبیه شده بود تا حاملان و انتقال دهندگان پیام ها و خدمات که به آنها (چاپار) می گفتند از این چاپارخانه ها عبور می کردند تا به مقصد خود برسند. هدف از ایجاد این چاپارخانه ها این بود که چاپارها در طول مسیر بتوانند اسب خود را تعویض کرده و با اسبی تازه نفس سرعت ارسال و کاربرد این خدمات را به حداکثر ممکن خود برسانند. هرودوت این سیستم را این گونه معرفی می نماید:

(( گفته می شود که به تعداد روزهایی که در این تمام مدت این سفر طی می شود، مردان و اسب هایی وجود دارند که در جاده ها هستند و هر مرد و اسب مسیری یک روزه را می پیمایند و نه برف و باران، و نه سرما و گرما و نه تاریکی و نه هیچ چیز دیگری آنها را باز نمی دارد و آن ها در تلاشند تا مأمورت خود را با تمام سرعت به اتمام برسانند. ))

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *