اولین ایمیل ها

ارسال ایمیل

ایمیل تحت شبکه در ابتدا در شبکه های ARPANET به عنوان افزونه ای بر خدمات پروتکل انتقال پوشه ( File Tranfer Protocol ) یا به اختصار FTP تبادل می شد اما امروزه این فناوری با خدمات SMTP یا پروتکل انتقال ایمیل ساده ( Simple Mail Transfer Protocol ) به فرآیند پیشرفت خود ادامه می دهد که این تغییر در سال ۱۹۸۲ و به عنوان استاندارد ۱۰ اینترنت به نام RFC 821 شکل گرفت. در فرآیند تبادل پیام های ایمیل بین سیستم ها، SMTP مستقل از محتوای پیام (header و body) پارامترهای تحویل دهی پیغام را با استفاده از بخش نامه یا envelope پیام مدیریت و مرتبط می نماید.

 

ارسال ایمیل

 

 

اولین شبکه ایمیل

اولین شبکه اجرایی و کاربردی ایمیل در سال ۱۹۶۲ توسط شبکه AUTODIN پیاده سازی شد. در این شبکه قریب ۳۰ میلیون پیام ایمیل در هر ماه بین ۱۳۵۰ ترمینال و یا گیرنده و فرستنده تبادل می شود و به طور میانگین این ایمیل ها حداکثر حامل ۳۰۰۰ کاراکتر بودند. شبکه AUTODIN توسط ۱۸ سوئیچ برنامه ریزی شده (computerized) بزرگ پشتیبانی می شدند و به شبکه ذخیره سازی پیشرفته میزبانی خدمات عمومی ایالات متحده متصل بود که تعداد قریب ۲۵۰۰ ترمینال با خدمات مشابه را فراهم می نمود.

با معرفی خدمات CTSS در سال ۱۹۶۱ کاربران متعددی توانستند توسط ترمینال های ریموت dial-up به یک شبکه مرکزی متصل شوند و پوشه ها و اسناد خود را در یک فضای حافظه مرکزی ذخیره نمایند و یا به اشتراک بگذارند. روش های غیررسمی استفاده از این خدمات که در نتیجه توسعه و گسترش آنها ارسال پیغام ها میسر شد اینچنین می باشد:

  • ۱۹۶۵ – سیستم ایمیل CTSS

همچنین توسعه دهندگان سایر خدمات مشابه نیز خدمات مشابه دیگری پدید آوردند:

  • ۱۹۶۲ – Administrative Terminal System
  • ۱۹۶۸ – ATS/360
  • ۱۹۷۱ – SNDMSG یک نرم افزار به نام CPYNET ایجاد نمود که توسط آن امکان انتقال اولین پیغام الکترونیکی تحت شبکه بین کاربران آن میسر شد
  • ۱۹۷۲ – نرم افزار ایمیل Unix
  • ۱۹۷۲ – پیدایش صندوق پست الکترونیکی یا Mail Box با نام APL توسط Larry Breed
  • ۱۹۷۴ – سیستم تخته (Board) پیام بر خط (Online) توسط Plato IV Notes تعمیم یافت تا ایده “پیام های شخصی” یا ‘Personal notes’ در آگوست ۱۹۷۴ میسر شود
  • ۱۹۷۸ – خدمات Mail Client توسط Kurt Shoens برای Unix نوشته شد و توسط دومین نسخه نرم افزاری Seconf Berkeley منتشر شد که این خدمات از لیست توسعه ها و القاب (aliases) پشتیبانی می کرد و امکانات دیگری مانند دسترسی به صندوق های پست الکترونیک متعدد، پاک کردن پیغام ها و یا هدایت آن ها نیز در این خدمات پدید آمد. این خدمات از  Unix Mail Client استفاده کرد تا پیام ها را بین کاربران شبکه ارسال نماید. این مفهوم به منظور ارتباط ریموت در بستر شبکه Berkley توسعه یافت
  • ۱۹۷۹ – EMAIL توسط V.A Shiva Ayyadurai به منظور ایجاد شبکه ایمیل داخل اداره ای دانشگاه پزشکی و و دندان پزشکی New Jersey نوشته شد
  • ۱۹۷۹ – سیستم کنترل پیام MH توسعه یافته توسط RAND ابزارهای متعددی برای مدیریت پیام الکتروینیکی در Unix ایجاد نمود
  • ۱۹۸۱ – خدمات PROFS توسط IBM
  • ۱۹۸۲ – خدمات ALL-IN-1 توسط شرکت تجهیزات الکترونیکی (Digital Equipment Corporation)

همانطور که مشاهده فرمودید خدمات ایمیلینگ متعددی توسط توسعه دهندگان زیادی ایجاد و منتشر شد. این سیستم های پیغام دهی اولیه تمایزات و ویژگی های بسیار متفاوتی داشتند و در سیستم های متفاوتی پیاده سازی و اجرا می شدند که به یکدیگر همخوانی نداشتند و اکثر آنها تنها امکان برقراری ارتباط با کاربرانی را ایجاد می کردند که در میزبان (host) یا mainframe مشابه لاگین می کردند در صورتی که ممکن بود صدها یا هزاران کاربر در یک سازمان یا مجموعه وجود داشته باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *